Tip na výlet - Stanovická přehrada

Stanovická přehrada slouží k zásobování Karlových Varů pitnou vodou. Jak se můžeme dočíst v 1, ale i v informační tabuli na pravé straně hráze, Stanovická přehrada byla dokončena v roce 1978, je vybudována na Lomnickém potoce, její plocha je 142 ha. Její stálý objem je 1,65 milionů m3. Maximální hloubka je 54 m, hladina dosahuje maximální nadmořské výšky 518 m. Kamenitá hráz je vysoká 60 m a v koruně je 250 m dlouhá. Prostě "pěknej macek".

Trasa by nebyla vůbec obtížná, nebýt ovšem hrozného krpálu z Březové do Stanovic (převýšení zhruba 140 m na asi 2 km. Ale začněme hezky popořádku.

Od Tržnice nás čeká první rozehřívací kopeček - silnice k nemocnici. Projedeme přes Vyhlídku až na křižovatku k hotelu Richmond, na které se dáme vlevo na Březovou. O tom, že jedeme dobře nás ujistí pohled vpravo na hotel Poštovní dvůr. Vzhůru do Březové.

Březová je malá obec na pravém břehu řeky Teplé a také přehrada na téže řece, od vesnice vzdálená ani ne 500m. V obci se nachází světoznámá porcelánka Pirkenhammer, založená roku 1803, vodojem (1898) a novogotický kostel Panny Marie (1893). Přehrada Březová byla dokončena v roce 1934, její plocha je 77 ha. Objem vody činí 1 mil. m3. Hráz je vysoká 39 m a 229 m dlouhá. Využívá se ke koupání, lovu a chovu ryb, ale hlavně také jako ochrana Karlových Varů před povodněmi. Přes hráz vede silnice z Karlových Varů na Plzeň.

Poté, co jsme úspěšně minuli Poštovní dvůr stoupáme po široké hlavní silnici do Březové. Po pravé straně máme nejdříve malé parkoviště, poté benzínovou čerpací stanici a po levé straně tenisové kurty a koupaliště. Stoupáme stále vzhůru, kopec je sice dlouhý, ale vcelku mírný přijíždíme na hráz přehrady. Doporučuji kochat se pohledem na přehradu pouze z hráze, silnice podél přehrady je úzká a rušná.

Až se dokocháte, vyrazíme dál. Uděláme čelem vzad a vrátíme se kousek do Březové. Na první odbočce vpravo sjedeme přes most do centra Březové a poté po pár metrech se dáme ještě jednou přes most vpravo do toho slibovaného krpálu. Po pár stech metrech poznáte, že kopec je slabé slovo.

Pokud máte během pocení krve do kopce ještě trochu sil, podívejte se doleva. Uvidíte Zámecký Vrch, měřící 624,3 m a během tohoto výletu ho budeme objíždět (alespoň nějaká dobrá zpráva) - podruhé pod ním pojedeme skrz obcí Háje. Po asi druhém kilometru od toho druhého mostku v Březové by jsme se měli ocitnout na rovince a potkat se se žlutou turistickou značkou. Té se budeme držet. Po asi kilometru přijedeme do obce Stanovice.

Stanovice je malá obec v nadmořské výšce 558 m a za zmínku zde stojí jen statky franckého typu z 2. čtvrtiny 19. století s zděným přízemím a hrázděným patrem - jsou to č.p. 72 a 1 (zdroj opět 1). Podle 2 by na návsi měl stát kostel, no já si ho buď nevšiml, nebo si ho už nepamatuji. Jestli tam stojí, napište mi. Za zmínku mi stojí ještě 2 děvčata, která šla do hospody s kolem.. Zajímalo by mne, jak šla z hospody.. :-)

Poté co jsme dorazili do Stanovic odbočíme doleva (kolem té hospody) a na dalším rozcestí se dáme vpravo (nezapomeňte se stále držet žluté turistické značky. Dovede nás až na přehradu (a ještě kousek dál). Za touto odbočku nás čeká krátký sjezd dolů a poté krátký výjezd nahoru ke konci obce. Poté je kousek rovinka, odbočka vpravo (je tam zákaz vjezdu a je tam nějaký dům, patřící vodohospodářům). Poté už sjíždíme vcelku prudký kopec na hráz.

Na hrázi se vyplatí slézt z kola hráz přejít pěšky. Vpravo vydíme ten dům, velkou přehradu a uprostřed vodárenskou věž, ze které se čerpá pitná voda. Po levé straně zase druhou stranu hráze (to je sešup, co?), přepad a potok. No konci hráze je vlevo jen západkou zajištěná železná branka s nápisem "Zákaz vstupu", za kterou vede cestička podél výpusti přepadu. Nemá cenu tam chodit, k vidění tam nic není (ani za horizontem), jenom betonová výpusť, takže budeme respektovat zákaz a mrkneme na pravou stranu silnice na pravou stranu hráze, kde je informační tabule s informacemi o přehradě. Vše je tam podrobně vysvětleno, namalováno a vyfoceno (kvalita tisku ale nic moc).

pohled od toho domku pohled na přehradu
pohled z hráze dolů (to bílé je sníh) informační tabule

Naberte sil, čeká nás další kopec, naštěstí je dlouhý asi jen 500 m a je předposlední v tomto našem putování. Žlutá značka nás od přehrady po asi 1 km přivede na křižovatku do písmene T, kde se s ní rozloučíme - odbočíme vlevo směr Háje. Po pár stech metrech se ocitneme v Hájích a tady pozor! Silnice se tu prudce svažuje a navíc je to tady samá zatáčka, jeďte raději pomalu (ať nejste v háji :-)). Po levé straně budeme mít už zmíněný Zámecký vrch, ale raději po něm nekoukejte, přes les stejně nejde vidět, a raději sledujte silnici.

Po prudkém sjezdu se opět ocitneme v Březové. Na křižovatce odbočíme vpravo, po rovince projedeme Březovou a podle dopravních značek se necháme navést vlevo přes most na hlavní silnici a doprava na Karlovy Vary.

U Richmondu nás čeká dilema: pokračovat nahoru k hotelu Imperial cestou, kterou jsme přijeli (a do pěkného kopce) nebo se vydat vlevo, kolem GH Pupp? Pokud máte cestu k Tržnici, dejte se okolo grandhotelu Pupp. U Vřídla na Divadelním náměstí přejedeme most přes řeku a odbočíme vpravo. Nejsem si jist, zda se dá jet po kolonádě na kole, ale spíš ne (možná ještě tak po pravém břehu Teplé - tedy před mostkem neodbočovat a jet rovně), takže se dáme nahoru na Zámecký vrch (to je ten poslední kopec), na druhé odbočce vpravo (před Malými Versailles) odbočíme vpravo a po pravé straně bychom měli minout ruský pravoslavný kostel sv. Petra a Pavla a po ulici Krále Jiřího sjedeme na křižovatku k bývalému ČEDOKU.

Varáci už domů stoprocentně trefí, zbytek se vydá po ulici Dr.Davida Bechera, rovně dolů, kde může hned odbočit doprava a PĚŠÍ ZÓNOU se rovně dostat k Tržnici nebo odbočit vlevo na Jaltskou a druhou odbočkou vpravo přes semafory k dolnímu nádraží.